Školní preventivní strategie a strategie prevence školní neúspěšnosti

Školní preventivní strategie

Preventivní strategie školy vychází z metodických dokumentů MŠMT, dlouhodobých vládních preventivních strategií, doporučení odborných pracovišť (Klinika adiktologie, Pražské centrum primární prevence apod.), opírá se o zveřejňované výsledky celostátních průzkumů z oblasti rizikového chování i o znalost místních podmínek školy.  Pokud se změní situace ve škole či v jejím okolí, dojde samozřejmě k přizpůsobení cílů této změněné situaci.

Hlavním dlouhodobým cílem je připravit žáky na budoucí život tak, aby byl minimalizován výskyt různých forem rizikového chování, nejen těch dnes nejčastějších, ale i dalších rizik, s nimiž se naši žáci ve svém životě mohou setkat. Zaměřujeme se tedy především na rozvoj schopnosti uvážlivého rozhodování, odpovědnosti k vlastnímu životu i odpovědnosti vůči druhým, dále schopnosti domýšlet možné důsledky svých rozhodnutí a svého jednání a nevnímat přitom jen krátkodobé, ale uvědomovat si i dlouhodobé důsledky.

Stanovené cíle realizujeme především v rámci školního vzdělávacího programu a preventivním působením s využitím vlastních zdrojů (školní metodik prevence, třídní učitelé i ostatní pedagogičtí pracovníci školy). Samozřejmě je nutné zajistit pedagogům potřebné další vzdělávání a odbornou podporu.  Preventivní působení pedagogů doplňují podle možností kvalitní programy externích poskytovatelů, pro jejich zajištění využíváme podle možností i různé dotační výzvy. Dlouhodobé cíle jsou každý školní rok konkrétně rozpracovány v minimálním preventivním programu, vždy je součástí tohoto dokumentu i evaluace preventivního působení v uplynulém roce.

Aktuální cíle:

  1. Zvyšovat schopnost žáků činit informovaná rozhodnutí tak, že získávají potřebné informace z oblastí stanovených Metodickým doporučením k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních.
  2. Rozvíjet právní vědomí žáků, vést je k úctě k právům druhých, učit je respektovat stanovená pravidla, rozvíjet jejich demokratické cítění.
  3. Zaměřit se i na další oblasti rizikového chování, které se v současné době v populaci výrazněji vyskytují a naši žáci by mohli být v tomto směru ohroženi – je třeba rozvíjet finanční gramotnost a vést žáky k odpovědnému chování v oblasti financí a dále vést žáky k bezpečnému chování a ochraně vlastního soukromí v reálném i virtuálním prostředí.
  4. Podpora zdravého životního stylu.
  5. Zaměřit se na duševnímu zdraví a wellbeing.
  6. Dbát na bezpečné prostředí ve škole, na kvalitu vztahů mezi žáky, minimalizovat projevy agrese a násilí.
  7. Všímat si známek možného ohrožení dětí a zajistit pomoc včasné intervence či krizové intervence.
  8. Podporovat ohrožené skupiny žáků, v našem případě jde zejména o cizince, kterým je třeba pomoci s integrací, abychom minimalizovali výskyt rizikového chování. Je samozřejmě nutné pracovat v tomto směru i s majoritou.
  9. Sledovat výskyt i počínajících projevů rizikového chování žáků a důsledně je řešit podle metodických dokumentů a vnitřních předpisů školy, tím zabránit rozvoji závažnějších forem tohoto chování nebo je alespoň minimalizovat.
  10. Primární prevenci doplňovat aktivitami nespecifické primární prevence v rámci školních kroužků, kroužků školního sportovního klubu i v rámci školní družiny.

 

Strategie předcházení školní neúspěšnosti

Za školní neúspěšnost považujeme selhávání žáka ve vzdělávání, které se projevuje nejen špatným prospěchem, ale také vytvářením negativních postojů a emočních stavů ve vztahu k vlastnímu učení, ke vzdělávání, k učitelům a obecně ke škole. Takový stav se obvykle vyvíjí delší dobu a způsoben souhrou více faktorů, z nichž některé škola nemůže ovlivnit nebo je může ovlivnit jen v omezené míře (osobnostní předpoklady žáka, jeho rodinné prostředí a životní situace).

Strategie předcházení školní neúspěšnosti se tedy zaměřuje jednak na včasné zachycení signálů rozvoje školní neúspěšnosti, poskytnutí potřebné podpory a hledání řešení, jednak na preventivní činnost, kterou je podpora školního úspěchu.

Podpora školního úspěchu vychází zejména z atmosféry školy, ve které je podporováno učení každého žáka, tedy dobrými mezilidskými vztahy jak mezi žáky, tak mezi žáky a pedagogy, důležitým faktorem je také individualizace výuky, poskytování podpůrných opatření a formativní přístup.

Žáci, kterým je třeba v prevenci školní neúspěšnosti věnovat zvýšenou pozornost, jsou zejména:

  • žák se speciálními vzdělávacími potřebami
  • žák oslabený – s nízkou odolností vůči zátěži, emočními problémy apod.
  • žák se zdravotními problémy  a zdravotním znevýhodněním
  • žák s vysokým počtem absencí
  • žák, který přichází ze školy s jiným vzdělávacím programem
  • žák v složité osobní a rodinné situaci  
  • žák sociálně znevýhodněný a žák z odlišného kulturního prostředí 
  • žák s projevy rizikového chování
  • žák v situaci, kdy má problémy ve vztazích se spolužáky, byl vystaven šikaně apod., 
  • žák s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka

Nejčastější projevy školní neúspěšnosti:

  • žák má slabý prospěch nebo je hodnocen na konci pololetí nedostatečnou z jednoho či více předmětů
  • žák nemůže být hodnocen v řádném termínu
  • žák dlouhodobě neplní zadané úkoly, nepřipravuje se na vyučování
  • žák svým chováním soustavně porušuje školní řád a jsou vůči němu uplatňována výchovná opatření, 
  • žák má neurotické příznaky (bolesti hlavy, břicha, nechutenství, zvracení, tiky), projevuje se školní fobie,  
  • žák má zvýšené absence, které jsou projevem vyhýbání se škole, dochází k záškoláctví,  
  • obranné mechanismy – ztráta motivace, pocit méněcennosti, fantazie, regrese

Podpora školního úspěchu je založena především na těchto krocích:

  • klást na žáka přiměřené nároky, 
  • poskytovat žákovi podpůrná opatření podle jeho speciálních vzdělávacích potřeb 
  • dbát na pravidelnou docházku žáka do školy, důsledně kontrolovat splnění zadaných úkolů, 
  • zdůrazňovat pozitivní stránky žáka, 
  • oceňovat jedinečnost žáka, 
  • umožňovat žákům vyslovovat vlastní názory,  
  • podporovat aktivitu žáka, dát mu příležitost zažít úspěch, 
  • motivovat žáka, hovořit s ním o jeho úspěších, 
  • vyhýbat se negativnímu srovnávání, 
  • věnovat pozornost osobní situaci žáka a rodinnému zázemí žáka

Postup školy při školní neúspěšnosti žáka nebo při ohrožení žáka možným rozvojem školní neúspěšnosti:

  • Vyučující sledují projevy možné školní neúspěšnosti (dlouhodobě slabý prospěch, zhoršování prospěchu, vysoké absence, postoje k učení atp.), vyhodnocují, zda se jedná o ojedinělý výpadek, nebo trvalejší problém, Vyučující poskytnou žákovi potřebnou podporu (podpora prvního stupně). V případě, že je tato podpora málo účinná, informují třídního učitele a zákonné zástupce žáka.
  • Třídní učitel vyhodnocuje školní úspěšnost žáků ve třídě, v případě, že zaznamená problémy v jednom či více předmětech, komunikuje s vyučujícími a s pracovníky školního poradenského pracoviště, které se zapojí do řešení problému. Třídní učitel informuje zákonné zástupce, navrhne zákonným zástupcům setkání s dalšími pedagogickými pracovníky školy. Třídní učitel či jiný pedagogický pracovník může iniciovat tripartitní setkání či jednání v jiném formátu, které může být prospěšné při řešení problému.
  • Na základě vyhodnocení účinnosti podpory poskytované školou navrhnou v případě potřeby pracovníci školního poradenského pracoviště zákonným zástupcům, aby se obrátili na školní poradenské zařízení, nebo jim nabídnou možnost využití programu z oblasti sociálních služeb.
  • O žácích ohrožených školním neúspěchem informují třídní učitelé na pedagogických poradách, kde se projednává i poskytovaná podpora a její účinnost.
  • Vedení školy vyhodnocuje, zda v některých předmětech nebo třídách nedochází ke zvýšenému výskytu školní neúspěšnosti, zahrnuje to do své kontrolní a hospitační činnosti a podle potřeby zavádí opatření.
  • Pedagogičtí pracovníci neopomíjejí tuto problematiku v rámci svého dalšího vzdělávání.

 Možná opatření v případě projevů školní neúspěšnosti:

  • stanovení příčin neúspěšnosti, diagnostika
  • určení speciálních vzdělávacích potřeb žáka
  • nastavení podpůrných opatření prvního stupně, poskytování podpůrných opatření vyšších stupňů na základě doporučení školního poradenského zařízení
  • plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán (na základě doporučení)
  • formativní přístup při hodnocení žáka, případné využití slovního hodnocení
  • posilování motivace žáka
  • využití podpůrných pomůcek s ohledem na styl učení žáka (vizualizace, přehledy apod.)
  • pomoc žákovi s nalezením vhodného stylu učení
  • stanovení přiměřeného rozsahu učiva
  • zadání pro domácí přípravu přizpůsobené možnostem žáka
  • pedagogické intervence, doučování nebo konzultace
  • podpora při osvojování vyučovacího jazyka
  • pomoc při začleňování žáka do třídního kolektivu, zlepšování třídního klimatu
  • spolupráce se zákonnými zástupci, včasné informování o náhlém zhoršení žáka
  • poskytování poradenských služeb školního poradenského pracoviště
  • v případě obtížné rodinné situace spolupráce s OSPOD

Další články:

Žižkovský kolík

Ve čtvrtek 9. října se naši žáci zúčastnili štafetového závodu pro děti, který pořádá ZŠ Jeseniova. Postavili jsme v každé kategorii dvě štafety. Pro některé

Aktuálně ve škole (7. týden)

pracoviště Lobkovicovo Od pondělí 13. 10. Dětský poradní sbor pořádá materiální sbírku pro Klokánek (nositelné oděvy, hračky, boty, knihy). Sbírka bude ukončena ve středu. V

Pozdrav ze Slovinska

Naši výletníci právě posílají srdečný pozdrav z nádherného Slovinska, kam se vydali za poznáváním zdejších přírodních krás. Výletníci si vychutnávají dechberoucí výhledy na okolní vrcholy,

Skip to content