Školní preventivní strategie a strategie prevence školní neúspěšnosti

Školní preventivní strategie

Preventivní strategie školy vychází z metodických dokumentů MŠMT, dlouhodobých vládních preventivních strategií, doporučení odborných pracovišť (Klinika adiktologie, Pražské centrum primární prevence apod.), opírá se o zveřejňované výsledky celostátních průzkumů z oblasti rizikového chování i o znalost místních podmínek školy.  Pokud se změní situace ve škole či v jejím okolí, dojde samozřejmě k přizpůsobení cílů této změněné situaci.

Hlavním dlouhodobým cílem je připravit žáky na budoucí život tak, aby byl minimalizován výskyt různých forem rizikového chování, nejen těch dnes nejčastějších, ale i dalších rizik, s nimiž se naši žáci ve svém životě mohou setkat. Zaměřujeme se tedy především na rozvoj schopnosti uvážlivého rozhodování, odpovědnosti k vlastnímu životu i odpovědnosti vůči druhým, dále schopnosti domýšlet možné důsledky svých rozhodnutí a svého jednání a nevnímat přitom jen krátkodobé, ale uvědomovat si i dlouhodobé důsledky.

Stanovené cíle realizujeme především v rámci školního vzdělávacího programu a preventivním působením s využitím vlastních zdrojů (školní metodik prevence, třídní učitelé i ostatní pedagogičtí pracovníci školy). Samozřejmě je nutné zajistit pedagogům potřebné další vzdělávání a odbornou podporu.  Preventivní působení pedagogů doplňují podle možností kvalitní programy externích poskytovatelů, pro jejich zajištění využíváme podle možností i různé dotační výzvy. Dlouhodobé cíle jsou každý školní rok konkrétně rozpracovány v minimálním preventivním programu, vždy je součástí tohoto dokumentu i evaluace preventivního působení v uplynulém roce.

Aktuální cíle:

  1. Zvyšovat schopnost žáků činit informovaná rozhodnutí tak, že získávají potřebné informace z oblastí stanovených Metodickým doporučením k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních.
  2. Rozvíjet právní vědomí žáků, vést je k úctě k právům druhých, učit je respektovat stanovená pravidla, rozvíjet jejich demokratické cítění.
  3. Zaměřit se i na další oblasti rizikového chování, které se v současné době v populaci výrazněji vyskytují a naši žáci by mohli být v tomto směru ohroženi – je třeba rozvíjet finanční gramotnost a vést žáky k odpovědnému chování v oblasti financí a dále vést žáky k bezpečnému chování a ochraně vlastního soukromí v reálném i virtuálním prostředí.
  4. Podpora zdravého životního stylu.
  5. Zaměřit se na duševnímu zdraví a wellbeing.
  6. Dbát na bezpečné prostředí ve škole, na kvalitu vztahů mezi žáky, minimalizovat projevy agrese a násilí.
  7. Všímat si známek možného ohrožení dětí a zajistit pomoc včasné intervence či krizové intervence.
  8. Podporovat ohrožené skupiny žáků, v našem případě jde zejména o cizince, kterým je třeba pomoci s integrací, abychom minimalizovali výskyt rizikového chování. Je samozřejmě nutné pracovat v tomto směru i s majoritou.
  9. Sledovat výskyt i počínajících projevů rizikového chování žáků a důsledně je řešit podle metodických dokumentů a vnitřních předpisů školy, tím zabránit rozvoji závažnějších forem tohoto chování nebo je alespoň minimalizovat.
  10. Primární prevenci doplňovat aktivitami nespecifické primární prevence v rámci školních kroužků, kroužků školního sportovního klubu i v rámci školní družiny.

 

Strategie předcházení školní neúspěšnosti

Za školní neúspěšnost považujeme selhávání žáka ve vzdělávání, které se projevuje nejen špatným prospěchem, ale také vytvářením negativních postojů a emočních stavů ve vztahu k vlastnímu učení, ke vzdělávání, k učitelům a obecně ke škole. Takový stav se obvykle vyvíjí delší dobu a způsoben souhrou více faktorů, z nichž některé škola nemůže ovlivnit nebo je může ovlivnit jen v omezené míře (osobnostní předpoklady žáka, jeho rodinné prostředí a životní situace).

Strategie předcházení školní neúspěšnosti se tedy zaměřuje jednak na včasné zachycení signálů rozvoje školní neúspěšnosti, poskytnutí potřebné podpory a hledání řešení, jednak na preventivní činnost, kterou je podpora školního úspěchu.

Podpora školního úspěchu vychází zejména z atmosféry školy, ve které je podporováno učení každého žáka, tedy dobrými mezilidskými vztahy jak mezi žáky, tak mezi žáky a pedagogy, důležitým faktorem je také individualizace výuky, poskytování podpůrných opatření a formativní přístup.

Žáci, kterým je třeba v prevenci školní neúspěšnosti věnovat zvýšenou pozornost, jsou zejména:

  • žák se speciálními vzdělávacími potřebami
  • žák oslabený – s nízkou odolností vůči zátěži, emočními problémy apod.
  • žák se zdravotními problémy  a zdravotním znevýhodněním
  • žák s vysokým počtem absencí
  • žák, který přichází ze školy s jiným vzdělávacím programem
  • žák v složité osobní a rodinné situaci  
  • žák sociálně znevýhodněný a žák z odlišného kulturního prostředí 
  • žák s projevy rizikového chování
  • žák v situaci, kdy má problémy ve vztazích se spolužáky, byl vystaven šikaně apod., 
  • žák s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka

Nejčastější projevy školní neúspěšnosti:

  • žák má slabý prospěch nebo je hodnocen na konci pololetí nedostatečnou z jednoho či více předmětů
  • žák nemůže být hodnocen v řádném termínu
  • žák dlouhodobě neplní zadané úkoly, nepřipravuje se na vyučování
  • žák svým chováním soustavně porušuje školní řád a jsou vůči němu uplatňována výchovná opatření, 
  • žák má neurotické příznaky (bolesti hlavy, břicha, nechutenství, zvracení, tiky), projevuje se školní fobie,  
  • žák má zvýšené absence, které jsou projevem vyhýbání se škole, dochází k záškoláctví,  
  • obranné mechanismy – ztráta motivace, pocit méněcennosti, fantazie, regrese

Podpora školního úspěchu je založena především na těchto krocích:

  • klást na žáka přiměřené nároky, 
  • poskytovat žákovi podpůrná opatření podle jeho speciálních vzdělávacích potřeb 
  • dbát na pravidelnou docházku žáka do školy, důsledně kontrolovat splnění zadaných úkolů, 
  • zdůrazňovat pozitivní stránky žáka, 
  • oceňovat jedinečnost žáka, 
  • umožňovat žákům vyslovovat vlastní názory,  
  • podporovat aktivitu žáka, dát mu příležitost zažít úspěch, 
  • motivovat žáka, hovořit s ním o jeho úspěších, 
  • vyhýbat se negativnímu srovnávání, 
  • věnovat pozornost osobní situaci žáka a rodinnému zázemí žáka

Postup školy při školní neúspěšnosti žáka nebo při ohrožení žáka možným rozvojem školní neúspěšnosti:

  • Vyučující sledují projevy možné školní neúspěšnosti (dlouhodobě slabý prospěch, zhoršování prospěchu, vysoké absence, postoje k učení atp.), vyhodnocují, zda se jedná o ojedinělý výpadek, nebo trvalejší problém, Vyučující poskytnou žákovi potřebnou podporu (podpora prvního stupně). V případě, že je tato podpora málo účinná, informují třídního učitele a zákonné zástupce žáka.
  • Třídní učitel vyhodnocuje školní úspěšnost žáků ve třídě, v případě, že zaznamená problémy v jednom či více předmětech, komunikuje s vyučujícími a s pracovníky školního poradenského pracoviště, které se zapojí do řešení problému. Třídní učitel informuje zákonné zástupce, navrhne zákonným zástupcům setkání s dalšími pedagogickými pracovníky školy. Třídní učitel či jiný pedagogický pracovník může iniciovat tripartitní setkání či jednání v jiném formátu, které může být prospěšné při řešení problému.
  • Na základě vyhodnocení účinnosti podpory poskytované školou navrhnou v případě potřeby pracovníci školního poradenského pracoviště zákonným zástupcům, aby se obrátili na školní poradenské zařízení, nebo jim nabídnou možnost využití programu z oblasti sociálních služeb.
  • O žácích ohrožených školním neúspěchem informují třídní učitelé na pedagogických poradách, kde se projednává i poskytovaná podpora a její účinnost.
  • Vedení školy vyhodnocuje, zda v některých předmětech nebo třídách nedochází ke zvýšenému výskytu školní neúspěšnosti, zahrnuje to do své kontrolní a hospitační činnosti a podle potřeby zavádí opatření.
  • Pedagogičtí pracovníci neopomíjejí tuto problematiku v rámci svého dalšího vzdělávání.

 Možná opatření v případě projevů školní neúspěšnosti:

  • stanovení příčin neúspěšnosti, diagnostika
  • určení speciálních vzdělávacích potřeb žáka
  • nastavení podpůrných opatření prvního stupně, poskytování podpůrných opatření vyšších stupňů na základě doporučení školního poradenského zařízení
  • plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán (na základě doporučení)
  • formativní přístup při hodnocení žáka, případné využití slovního hodnocení
  • posilování motivace žáka
  • využití podpůrných pomůcek s ohledem na styl učení žáka (vizualizace, přehledy apod.)
  • pomoc žákovi s nalezením vhodného stylu učení
  • stanovení přiměřeného rozsahu učiva
  • zadání pro domácí přípravu přizpůsobené možnostem žáka
  • pedagogické intervence, doučování nebo konzultace
  • podpora při osvojování vyučovacího jazyka
  • pomoc při začleňování žáka do třídního kolektivu, zlepšování třídního klimatu
  • spolupráce se zákonnými zástupci, včasné informování o náhlém zhoršení žáka
  • poskytování poradenských služeb školního poradenského pracoviště
  • v případě obtížné rodinné situace spolupráce s OSPOD

Další články:

Provoz sportovního areálu o prázdninách

Vstup do sportovního areálu je umožněn pouze předem objednaným klientům. Informace o volných termínech a příjem objednávek v době prázdnin probíhá pouze telefonicky: +420 720

Skip to content