V říjnu se na Perunce uskutečnilo projektové vyučování na téma Perunka v říši hudby, při kterém jsme se společně vydali poznávat životní příběh Bedřicha Smetany.
V přírodovědné části si děti vyzkoušely všechny smysly. Pomocí hluchátek zkusily, jaké to je neslyšet. Zkoušely se vcítit do pocitů Smetany, který posledních deset let života skládal již zcela hluchý. Pomocí šifer zjistily, které konkrétní skladby už jako hluchý složil.
Výtvarná výchova
Děti si zopakovaly, co se dozvěděly o B. Smetanovi na předchozím stanovišti, poslouchaly zvuky vody, hádaly, o jaké zvuky jde. Potom jsme si ukázali fotografie několika míst z toku Vltavy, odhadovali její délku, povídali si o místech, která B. Smetana v hudbě zachytil.
Mluvili jsme o vyjádření hudby v barvě a potom při poslechu skladby Vltava výtvarně vyjadřovali své pocity.
V hodině hudební výchovy děti třídily hudební nástroje. Poté si zahrály na orchestr, a dokonce se vžily do role dirigenta.
V tělocvičně měly děti za úkol poskládat noty ze skladby Proč bychom se netěšili na notovou osnovu. Noty získaly tak, že překonaly překážkovou dráhu.
V anglické části projektu děti nejprve hádaly hudební nástroje podle zvukových ukázek. Následně s pomocí internetu vyhledávaly a sepisovaly slovní zásobu spojenou s hudbou. Nejstarší žáci tvořili základní věty o Bedřichu Smetanovi.
SMETANA V ČÍSLECH
Děti si tipovaly, jak určitá čísla souvisejí s Bedřichem Smetanou. Pak dostaly k číslům události a ve skupinkách je přiřadily k číslům. Informace si ověřily výpočtem nebo na internetu.
Na závěr si děti zkusily odhadnout, kolik kláves má klavír.
Svůj tip si ověřily na papírové klávesnici výpočtem různými způsoby – sčítaly, násobily…
Na závěrečné prezentace prací se přišel podívat sám Bedřich Smetana.