Školní poradenské pracoviště (ŠPP) poskytuje zdarma poradenské služby žákům a jejich zákonným zástupcům, činnost poradenského pracoviště je zakotvena v legislativě. Povinností školy je poskytovat poradenské služby výchovného poradce a školního metodika prevence, nadstandardní je zajišťování služeb školního psychologa a školního speciálního pedagoga. Poradenští pracovníci spolupracují úzce s třídními učiteli i s ostatními pedagogickými pracovníky školy, samozřejmostí je i spolupráce s odborníky, jejichž pomoc žáci a zákonní zástupci využívají mimo školu (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra apod.).
Poradenské služby se zaměřují především na tyto oblasti:
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
- prevenci školní neúspěšnosti,
- kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
- podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
- podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
- průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
- včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
- průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
- metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
- spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
- spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.
Pracovníci školního poradenského pracoviště:
Poradenský pracovník | S čím se na něj obracet? | Kontakt |
Výchovný poradce | Poskytuje poradenství a pomoc především v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytování podpůrných opatření, vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (vícejazyčných), žáků nadaných, prevence školní neúspěšnosti. | Mgr. Božena Brožová |
Poradce pro volbu povolání | Poskytuje poradenství a pomoc v oblasti kariérního poradenství (volba povolání), při výběru dalšího vzdělávání a v přijímacím řízení na střední školy. | Mgr. Petra Havlíčková |
Školní metodik prevence | Koordinuje preventivní aktivity školy v oblasti různých forem rizikového chování (záškoláctví, závislosti, sebepoškozování, agrese, šikany a kyberšikany, zneužívání atp.). Ve spolupráci s třídními učiteli a dalšími pedagogickými pracovníky zachycuje signály možného rozvoje rizikového chování žáků, poskytuje těmto žákům a jejich zákonným zástupcům poradenské služby včetně informací o možné odborné pomoci. Ve spolupráci s dalšími pedagogickými pracovníky pečuje o pozitivní sociální klima ve škole. | Mgr. Kateřina Platt Mgr. Božena Brožová |
Školní speciální pedagog | Věnuje se vyhledávání a diagnostice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a s rizikem vzniku těchto potřeb. Poskytuje krátkodobou i dlouhodobou speciálně pedagogickou péči v rámci podpůrných opatření, věnuje se reedukačním, kompenzačním i stimulačním činnostem, pracuje přitom s jednotlivými žáky i se skupinami žáků. Spolupracuje při prevenci školního neúspěchu, podílí se na péči o žáky s odlišným mateřským jazykem, poskytuje podporu ve vzdělávání nadaným žákům. | Mgr. Drahomíra Matoušková |
Školní psycholog | Věnuje se vyhledávání a diagnostice žáků se vzdělávacími a výchovnými problémy a žáků nadaných. Zjišťuje sociální klima ve třídě a provádí ve škole screening, pracuje se třídami a připravuje pro ně programy ve spolupráci se třídními učiteli. Zajišťuje individuální případovou práci se žáky v osobních problémech, poskytuje jim především konzultace a vedení. Poskytuje konzultace zákonným zástupcům při vzdělávacích a výchovných problémech dětí. Poskytuje podporu žákům selhávajícím ve vzdělávání. | Školní psycholog bohužel momentálně |